Van Kinsbergenschool

Arent toe Boecoplaan 41, 8081 VZ Elburg

Meer weten over de school

Geboden Ondersteuning

Op onze kleine school (100 kinderen) werken wij vanuit de OGO-principes (ontwikkeling gericht onderwijs), waarin de kinderen betekenisvol en authentiek leren.
OGO werkt met thema’s die 6 tot 8 weken duren en altijd spetterend afgesloten worden, door bijvoorbeeld de kinderen die aan hun ouders/verzorgers presenteren wat ze in de afgelopen weken geleerd en gedaan hebben. Of ze brengen een bezoek, buiten de school. Of een feest. Of ……
Het thema waaraan gewerkt wordt, is ook duidelijk zichtbaar in de aankleding van de school. Een thema moet voor de kinderen interessante kwesties bevatten die in betekenisvolle activiteiten aan te pakken zijn, met andere woorden: de activiteiten binnen het thema moeten voldoende mogelijkheden bieden om ontwikkeling en leren te ondersteunen. Thema en activiteiten horen onlosmakelijk bij elkaar. Onze leerkrachten werken allemaal full-time.

De school is in staat om meer dan de basisondersteuning te bieden op onderstaande domeinen:

  • Spraakstoornis
  • Taalstoornis
  • NT2
  • Dyslexie
  • Autisme en aanverwante stoornissen

De school ontwikkelt zich de komende jaren als expert op de onderstaande domeinen:

  • Hogere orde denkvragen. (Wij gaan aan de slag met het stellen van hogere orde denkvragen. Aan de kinderen maar ook aan onszelf en elkaar. Leren gaat immers gepaard met denken. De vraag is of dat ook omgekeerd geldt: moet je ook denken leren? En zo ja, is ‘leren denken’ dan een activiteit die op school aandacht moet krijgen?
  • Hechtingsproblemen en -stoornissen.(Ongeveer 35% van de kinderen (en volwassenen) lijdt aan een problematische hechting (IJzendoorn, 1999.). In het algemeen kun gezegd worden dat een problematische hechting kan variĆ«ren van hechtingsproblemen tot een hechtingsstoornis. Kinderen vertonen mogelijke gedragingen die in verschillende combinaties kunnen voorkomen. Dat klinkt vaag en dat is het ook. De problemen van deze kinderen zijn even moeilijk vast te stellen voor een leerkracht als het voor de kinderen en hun ouders is, om er mee te leven. Veel van deze kinderen zijn meesters in het verbloemen van hun eigenlijke problemen en tevens meesters in het taxeren en bespelen van anderen. Dat is namelijk hun overlevingsstrategie.)